Social Icons

Monday 28 April 2014

EMPAT PERKARA PERLU DIELAK!!

Tujuan utama mencuci muka adalah membersihkan wajah daripada solekkan, kotoran, lebihan minyak dan sel kulit mati. Cucian yang sempurna dapat memberikan kesegaran pada wajah dan mapu mencegah pertumbuhan jerawat. Namun elak empat perkara ketika anda mencuci muka..


JANGAN KETERLALUAN SEMASA MENCUCI MUKA
          Mungkin anda terlalu obses semasa mencuci muka. Menggunakan pencuci muka terlalu banyak, cuci   muka terlalu lama, menggosok muka dengan kuat dan mencuci muka dengan kerap sebenarnya tidak bagus. Cara yang terbaik adalah gosok dan urut muka dengan perlahan-lahan supaya peredaran darah dan oksigen dapat berjalan dengan lancar pada keseluruhan muka anda.

JANGAN MENGGUNAKAN SABUN KETUL ATAU SABUN MANDI
         Sabun mandi tidak sesuai digunakan sebab kulit muka lebih sensitif berbanding kulit badan. Penggunaan sabun mandi akan menyebabkan kulit muka menjadi lebih kering dan menghilangkan kelembapan pada wajah.

ELAKKAN MENGGUNAKAN PENCUCI MUKA ATAU TONER YANG MENGANDUNGI ALKOHOL DAN BAHAN KIMIA BERBAHAYA
         Biasanya tanda awal kesan daripada bahan kimia adalah anda akan mengalami kegatalan pada wajah. Jika anda mengalaminya, berhenti menggunakan pencuci muka itu dan dapatkan rawatan doktor  sebelum menjadi lebih teruk.

      
JANGAN MENGGUNAKAN AIR TERLALU PANAS ATAU TERLALU SEJUK
        Menggunakan air terlalu panas boleh mencederakan kulit muka. Penggunaan air terlalu sejuk pula       membuat kulit anda 'terkejut' dan melemahkan peredaran darah juga oksigen. Gunakan air suam-suam  kuku. Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk.













No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Blogger Templates