Tuesday, 8 April 2014

WASPADA MINUM AIR

" KEKURANGAN AIR BOLEH MEMUDARATKAN, PENGANBILAN AIR SECARA BERLEBIHAN TURUT MAMPU MEMBERI KESAN BAHAYA KEPADA TUBUH "


Pengambilan air secara mecukupi  sangat penting kerana dapat membantu mengekalkan 70% kandungan cecair di dalam badan manusia, seterusnya melancarkan dan menyeimbangkan fungsi tubuh. 

Air dilihat 'bahan ajaib' yang memiliki 1001 kepentingan bagi mausia untuk meneruskan kehidupan, termasuk meningkatkan tenaga, melancarkan proses penghadaman, mengurangkan stress, mencantikkan kulit, dan memelihara kesihatan buah pinggang.

Selain itu, air membantu memberi dan mengekalkan bentuk tubuh menarik, membina otot, menghilangkan dahaga, menjaga kesihatan serta membuang toksik dalam badan.

Bagaimanapun pengambilan air seharian perlu mengikut keperluan tubuh iaitu 8 hingga 10 gelas sehari.

Pakar Nutrisi dan Kecergasan, Encik Kevin Zahri, berkata jika kekurangan air boleh memudaratkan, pengambilan air secara berlebihan turut membantu memberi kesan merbahaya kepada tubuh.
"Minum air melebihi jumlah yang diperlukan akan meningkatkan isipadu darah dan boleh membebankan jantung serta saluran darah anda, sekaligus meneybabkan buah pinggang juga terpaksa bekerja 'lebih masa' untuk menapis air berlebihan keluar dari tubuh melalui air kecil.

Kesan air berlebihan

"Siatem penapisan pada buah pinggang anda terdiri daripada kapilari dikenali sebagai Glomeruli  yang akan menukar darah kepada bentuk air kencing.
Akibat jumlah air terlalu banyak, Glomeruli anda berisiko rosak dan menyebabkan kegagalan buah punggang untuk berfungsi," katanya.
Encik Kevin berkata, tindakan meminum terlalu banyak air, sebelum atau semasa bersenam akan meningkatkan kandungan cecair didalam badan dan otak yang boleh menyebabkan sel otak mengembang sehingga sakit kepala.

Lebih membimbangkan, rasa sakit kepala ini memberirisiko kepada individu berdepan muntah-muntah dan mual, sehingga mengakibatkan kematian.

Bagi mengelakkan bahaya berlebihan air, minum hanya untuk menghilangkan dahaga pada satu-satu masa, tetapi jika anda memerlukan air yang lebih baynak untuk menghilangkan dahaga melampau, minum air isotonic antaranya Gatorade dan 100 Plus.

"Jika anda banyak makan sayur, buah- buahan, dan serat, anda perlu minum lebih empat atau enam gelas air lagi berbanding individu biasa.

"Sekiranya anda meminum apan hingga sepuluh gelas sehari tetapi masih merasa dahaga, anda boleh minum lebih sedikit dan harus diingat sumber air tumbuh bukan hanya boleh diperolehi melalui minuman malahan makanan seperti buah-buahan juga mengandungi air.
ANTARA MASALAH KURANG AIR:
  • pening kepala
  • sukar tidur
  • keletihan
  • kurang fokus
  • merasa panas
  • kulit kering
  • sembelit
  • kencing kotor
  • risiko batu karang
  • kerosakkan buah pinggang
ANTARA MASALAH AIR BERLEBIHAN:
  • jantung, saluran darah dan buah pinggang terpaksa bekerja keras
  • kapilari sistem penapisan buah pinggang dikenali sebagai Glomeruli berisiko rosak
  • kerosakkan buah pinggang
  • keletihan
  • senak perut
  • pening
  • mual
  • muntah
  • kematian
sumber: berita harian







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Blogger Templates